2015-03-14

Vanha, uusi Varsova


Varsovan Kuninkaanlinna Zamek Królewski

Itäisessä Keski-Euroopassa vanha, historiallinen Varsova on nousemassa jälleen kukoistukseen
reaalisosialismin ikeestä. Uusi EU- ja Nato-maa on kylmän sodan menneisyyden aave kintereillään
löytämässä itsensä uudelleen. Varsovan kuninkaanlinnassa kreikkalaisen mytologian vahvin titaani
Kronos kantaa koko maailmaa harteillaan, mikä on hyvä vertauskuva kaupungista. Puola ja sen
vanha, uusi pääkaupunki on yksi Euroopan suurista vaikuttajista.
Varsova on saanut nimensä yhden legendan mukaan kahdesta perustajastaan, Warsista
ja Sawasta. Toinen tarina kertoo vedenneito Syrenasta, joka asui Veikseljoessa ja lauloi
kaupunkilaisille. Syrena on nykyisin Varsovan vaakunahahmo. Matkailijalle Varsova on
mielenkiintoinen kaupunkilomakohde, jossa historia ja nykyisyys, sosialismi ja kapitalismi,
yhdistyvät haastavalla tavalla.

Liikkuminen
Lentokentältä keskusrautatieaseman sekä vanhan kaupungin läheisyyteen pääsee parhaiten
linja-autolla numero 175. Lisäksi uusi junayhteys kulkee usean kerran tunnissa keskustan
päärautatieasemille Centralna sekä Sródmiescie, numeroilla S2, S3 tai RL. Kerta- tai päivälippuja
saa kätevimmin sekä asemalta että automaateista ympäri kaupunkia. Leimattu lippu on syytä olla
mukana, vaikka lipuntarkastajia ei juuri näy. Paikallisetkin näyttävät noudattavan sääntöjä tarkasti,
siitä huolimatta, että metron laiturialueelle pääsee ilman leimattua lippua.
Reaaliaikainen sähköinen raha (Visa Electron -kortti) sekä luottokortti ovat varsin käteviä ja
toimivia vaihtoehtoja. Päivälipun hinta oli 15 zlotya eli noin 4 euroa ja kertalipun hinta 4,40 zlotya
keväällä 2015. Kertalipussa on myös vaihto-oikeus ja liput sopivat ristiin kaikkiin kulkuvälineisiin.
Lisäksi lentokenttä kuuluu halvempaan 1-vyöhykkeeseen, vaikka onkin noin kymmenen kilometrin
päässä keskustasta.
Kätevin kulkuväline kaupungissa on linja-auto. Lisäksi raitiovaunuverkosto on selkeä ja sillä
liikkuminen on nopeaa. Metrossa on vain yksi linja pohjois-etelä-suunnassa, mutta sillä saavuttaa
monet turistikohteet nopeasti. Kävely ydinkeskustassa on suositeltava vaihtoehto, erityisesti
hyväjalkaisille, mutta monet puistot ja rakennukset saavuttaa parhaiten vain kävellen.
Sähköinen raha käy ylipäänsä niin monessa paikassa – esim. ravintoloissa, museoissa ja
matkamuistomyymälöissä, että rahan vaihtaminen erityisesti suurina määrinä ei ole tarpeellista.
Automaateista nostettaessa pitää pankin palkkion lisäksi varautua myös kurssimuutosten tuomiin
lisäkuluihin. 

Ruokailu
Varsovassa ruokailu on ulkona edullista. Noin 10–15 euron hintaan syö melko hyvässäkin paikassa
myös alku- ja jälkiruoat juomineen. Iltaisin ruokaa saa jopa puoleen yöhön asti, ja sisäänheittäjiä
alkaa olla jo kapitalistiseen tapaan.
Keskieurooppalaiseen tapaan talojen kivijaloissa on pieniä ruokakauppoja ja kahviloita, joiden
kansainvälisyys on nykyään itsestäänselvyys. Keskitason hotelleissa mannereurooppalainen
aamupala on laaja ja ravitseva. Sen avulla selviää hyvin iltapäivään asti. Tosin yleensä aamupala ei
kuulu huoneen hintaan.
Yksi paikallisen ruoan erikoisuuksia on pieniä lettuja erilaisilla täytteillä (esim. liha tai pinaatti)
sisältävä piirakkalautanen. Lisukkeeksi valittu kastike tekee erityisesti ruoasta maukkaan
yhdistelmän. 

Vierailukohteita
Varsovassa on kansainvälisen käytännön mukainen mahdollisuus Varsova-passiin, jolla pääsee
kymmeniin museoihin ja kulttuurikohteisiin. Muutaman päivän kaupunkilomalla kortti ei liene
tarpeellinen, koska monissa museoissa on yhtenä päivänä viikossa ilmainen sisäänpääsy, joka tosin
kannattaa tarkistaa etukäteen. Lisäksi museoiden omat pääsymaksut ovat suhteellisen halpoja,
korkeintaan noin 5-6 euroa. Monissa museoissa on usein iltaisin pidennetty aukioloaika. Museoista
kiinnostuneelle turistille jopa yleensä hankalana maanantaina on auki olevia kohteita.
Kaupungin varsinainen pääkohde lienee monille vanhakaupunki Stare Miasto ja sen keskusaukiota
Pl. Zamkowya hallitseva Kuninkaanlinna Zamek Królewski. Koko vanha kaupunki on rakennettu
sodan jälkeen uudelleen, ja se on sen vuoksi yksi YK:n maailmanperintökohde. Vanha kaupunki
aukeaa parhaiten vain kävellen. Sen eteläpuolella aukeava Kuninkaantie on näyttävin osa Varsovaa
palatseineen ja kirkkoineen.
Wilanowin vanha kuninkaanlinna keskustasta etelään noin puolen tunnin bussimatkan päässä on
puolen päivän kohde, mutta vaivan arvoinen. Puutarha mukaan lukien alue vetää tyylikkyydessään
vertoja Pariisin Versailles’n linnalle, vaikka onkin pienempi.
Lazienskowskin puisto keskustan eteläpuolella on tyylikäs kaupunkipuisto portteineen ja
vartijoineen, jossa on hyvin tekemistä parin tunnin päiväkävelylle. Puiston reunalla on presidentin
virka-asunto ja pohjoispuolella parlamenttitalo Sejm.
Stadion Narodowy Veikselin itäpuolella Pragassa hallitsee kaupunkinäkymää massiivisuudellaan ja
seinille heijastetulla valoshow’llaan. Stadion on rakennettu jalkapallon EM-kisoihin 2012, ja siellä
pelaa vain maajoukkue. Nyt stadion on varattu erilaisiin vapaa-ajan rientoihin, tapahtumiin ja
konsertteihin. Esimerkiksi talvella siellä on suosittu luistelukenttä ja liukumäki.
Uusimpia museoita on suomalaisten Ilmari Lahdelman ja Rainer Mahlamäen suunnittelema,
vuonna 2013 valmistunut Puolan juutalaisten historian museo. Jo rakennus on näkemisen
arvoinen geton sankareiden muistomerkin vieressä, ja näyttely johdattaa monipuolisella ja
vuorovaikutteisella tavalla juutalaisten historiaan ja tragediaan. Sankareiden muistomerkki lienee
tunnetuin siitä, että silloinen Länsi-Saksan liittokansleri Willy Brandt polvistui muistomerkillä
vuonna 1970 ja avasi samalla uuden lehden maansa idänsuhteissa.
Keskustan lounaispuolella on melko uusi Varsovan kansannousun museo, joka kertoo
havainnollisesti uuden tekniikan avulla erityisesti vuoden 1944 traagisista tapahtumista sekä sitä
seuranneesta kommunistivallan ajasta.
Sotamuseo sijaitsee aivan kansallismuseon vieressä ja on mielenkiintoinen kokoelma Puolan
vaikeita sota-aikoja. Museossa ei ole juuri tekstejä englanniksi mutta siitä huolimatta aitous
palkitsee vierailijan. Viereinen kansallismuseo Muzeum Narodowe on ehdottomasti yksi maan
laajimmista ja luonnollinen kohde, johon kannattaa varata aikaa ainakin pari tuntia.
Kaupunkikuvaa hallitseva korkein rakennus on 231 metrinen Kulttuuri- ja tiedepalatsi Palac Kultury
i Nauki, joka on rakennettu vuosina 1952–55 kommunistipuolueen kongressisaliksi. Nykyisin
rakennuksessa on mm. teatteri, kirjasto ja konserttisali. Turistin kannattaa vierailla ainakin
näköalatasanteella, joka tarjoaa huikaisevan näkymän kaupunkiin.
Uusimpia ja monille lapsille mielenkiintoisimpia kohteita saattaa olla Veikselin länsirannalla
oleva Nikolaus Kopernikus -tiedekeskus. Laajan rakennuksen yhteydessä on myös planetaario.
Tiedekeskus on tieteitä käytännönläheisesti esittelevä tutustumiskohde, josta voi poiketa väliajalla
vaikka kaupungille syömään. Lippu on voimassa koko päivän. 

Varsova – vapaiden ihmisten kaupunki
Yllä olevalla lauseella itseään mainostava kaupunki on pitkän historiansa aikana kokenut kovia –
viimeksi kommunistiajan hallinnon ja kylmän sodan.
Nyt kaupunki avautuu uudelleen Eurooppaan ja lienee kaikista vaikeuksistaan huolimatta monille
suomalaisille yllättävän kiinnostava ja edullinen kohde vain vajaan parin tunnin lentomatkan
päässä Suomesta.
Lahden Suomalainen Klubi teki matkan Varsovaan helmikuussa 2015.
Päälähteet:
Erola, Päivi, Puola: Itämeren rannoilta Tatran vuorille. Gummerus, Jyväskylä 2007.
Grandferry, Vincent, Varsova, kartta + opas. Otava, Kiina 2014.
Kärkkäinen, Tapani, Sankarimatkailijan Varsova. Otava, Keuruu 2006.
www.pienimatkaopas.com/varsova.
www.warsawtour.pl.
Wikipedia.

4 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hieno kuvaus! Suosittelen kaikille. Pitäisi jokin kerta lähteä matkaan mukaan asiantuntian kanssa.
T. Jukka P.

väinö kirjoitti...

JoHo Pyro Suomesta osallistuu kansainväliseen musiikki-ilotulituskilpailuun 5.9.2015 Puolan Narodowyllä.
JoHon kanssakilpailijoita ovat:
Mirnovec Pirotehnika (Kroatia)
JOST Austria (Itävalta)

Linkki kilpailun kotisivuille: http://international-fireworks.com/

Suomen JoHo Pyro sijoittui 2011 toiseksi ilotulituksen maailmanmestaruuskilpailussa Berliinin Maifeld:llä. 2013 Joho tuli samoissa kisoissa kolmanneksi. Eli oikein tasokkaita osallistujia mukana :)

Ilpo kirjoitti...

Mielenkiintoinen ja asiantunteva raportti.

simo kirjoitti...

Tämän Varsovan matkakuvauksen kanssa voi hyvin lähteä Puolan pääkaupunkiin.