Espanjan kuninkaan palatsi Palacio Real Madridissa.
Espanjan pääkaupungiksi sattumalta vuonna 1561 noussut Madrid on Espanjan maantieteellisessä keskipisteessä. Aiemmin kaupunki oli syrjäinen maaseutukaupunki Kastilian kuivalla ylängöllä, mutta puolen vuosituhannen aikana Madridista on sanonnan mukaan tullut Euroopan vihrein pääkaupunki, jossa laajat ja vehreät puistot ovat kaupunkilaisten henkireikä – erityisesti noin 120 hehtaarin laajuinen Retiron puisto eli Parque del Buen Retiro. Kaupunkilaisten yksi suosittu harrastus onkin vuokrata puistosta soutuvene, jolla pääsee paremmin tutustumaan 6000 kalan tekojärveen.
Espanjan pääkaupungiksi sattumalta vuonna 1561 noussut Madrid on Espanjan maantieteellisessä keskipisteessä. Aiemmin kaupunki oli syrjäinen maaseutukaupunki Kastilian kuivalla ylängöllä, mutta puolen vuosituhannen aikana Madridista on sanonnan mukaan tullut Euroopan vihrein pääkaupunki, jossa laajat ja vehreät puistot ovat kaupunkilaisten henkireikä – erityisesti noin 120 hehtaarin laajuinen Retiron puisto eli Parque del Buen Retiro. Kaupunkilaisten yksi suosittu harrastus onkin vuokrata puistosta soutuvene, jolla pääsee paremmin tutustumaan 6000 kalan tekojärveen.
”Madrid
entrar y salir” on suosittu sanonta, jonka mukaan Madridissa kaikki
ovat tulossa ja menossa. Kaupunki on monille työläisille ja opiskelijoille
paikka, jossa käydään, mutta saman sanonnan voi yhdistää myös turisteihin.
Kaupunki on suuri ja vilkas, jossa kaupunkilomaa viettävälle on paljon
mielenkiintoista nähtävää pitkäksi aikaa.
Liikkuminen
Metro on paras vaihtoehto Madridin tapaisessa suurkaupungissa.
Päivälippu kannattaa hankkia heti aamulla, jolloin siitä saatava hyöty on
suurin. Kolmen päivän lipun hinta on noin 17 euroa, ja lähimaakunnat, mm.
Toledo mukaan lukien noin 33 euroa. Kertalippujen hinta riippuu ohitettavien asemien
määrästä ja on siten turistille ainakin aluksi hieman monimutkainen.
Lentokentältä keskustan risteysasemalle Nuevos ministerios
pitää metrolla matkaajan maksaa kolmen euron ylimääräinen maksu, yhteensä noin
viisi euroa.
Virallinen valkoinen taksi punaisine vauhtiviivoineen on
luotettava vaihtoehto. Alkutaksa on noin kolme euroa ja hinta nousee vain
muutaman kymmenen senttiä kilometriä kohden.
Juna-asemilla turvatoimet ovat hämmentävän tarkat niihin
tottumattomille. Laukkujen läpivalaisu on normaali toimenpide. Metroasemillakin
on turvamiehiä sisääntulojen yhteydessä eikä ilman lippua asemalaiturille ole
asiaa
Ruoka
Espanjassa elämänrytmi on erilainen kuin Suomessa. Usein
kesäisin normaali aamupala voidaan nauttia hyvinkin myöhään, jopa puolen päivän
aikaan. Aamupala on usein suomalaiselle melko niukka, joten hotellissa tarjolla
oleva noin 8 – 10 euron aamupala seisovasta pöydästä on hyvin edullinen.
Katukuppiloissa tarjolla oleva aamupala voi olla vain kahvia
ja suklaarinkilöitä, cafe con churros,
jonka saa muutamalla eurolla. Sen voi nauttia myös iltapäivällä lounaan
korvikkeena, jollaiseksi monille kelpaa kesäaikana myös kevyt välipala.
Menu del
dia on halvempi ja monipuolinen lounas, jonka voi usein nauttia
puoleen yöhön asti. Alkupaloineen, leipineen ja pää- sekä jälkiruokineen yhden
juoman kera lounaan hinta on noin 8 – 14 euroa. Se on noin puolet summasta, jonka
eri ruokalajit maksaisivat erikseen ostettuna. Tapasannokset sekä paella ovat
luontevia Espanjan matkaajan perinteisiä tutustumisen arvoisia ruokalajeja,
joita on mukava nauttia katuterassilla viinin kera.
Vierailukohteita
Museot ovat hinnaltaan paikoin hyvinkin edullisia. Monissa maksullisissa
museoissa on ilmainen sisäänpääsy illalla muutaman tunnin ajan, osassa museoita
ilmainen sisäänpääsy on vain EU:n tai Schengen-alueen kansalaisille. Kolmen
päivän Madrid-kortti museoihin voi mennä siten hukkaan, mikäli matkailija ei
jaksa vaivautua selvittämään kohteidensa ilmaisia aukioloaikoja etukäteen.
Vaikka Madrid on suurkaupunki, jossa on laskutavasta riippuen
3 – 5 miljoonaa asukasta, kannattaa kaupunkiin tutustua myös kävellen,
erityisesti vanhan kaupungin alueeseen. Taskuvarkaita varovat kaikki, mutta
Madrid on panostanut poliisien näkyvyyteen, joten kaupungissa kulkeminen on
varsin turvallista, normaali varovaisuus huomioiden. Erityisesti Plaza Mayor
sekä keskusaukio Puerta del Sol ovat oleilun arvoisia – niissä pääsee keskiyötä
lähestyvissä viileissä hetkissä tutustumaan espanjalaiseen elämäntapaan!
Suositeltava vierailukohde parin päivän vierailua varten on Palacion
alueella sijaitseva kuninkaan linna Palacio Real, jossa ilmainen sisäänpääsy
oli kesällä 2012 iltaisin klo 17 – 19. Paikalla kannattaa olla hyvissä ajoin,
sillä jonot voivat olla satojen metrien mittaisia. Kuninkaan linnan vieressä on
kansallinen katedraali Catedral de Nuestra Senora de la Almuneda, jonne on
ilmainen sisäänpääsy.
Kolmen taidemuseon ketju Cortesin alueella on ainakin puolen
päivän kohde: maailman laajin espanjalaisen taiteen kokoelma Museo del Prado,
sen viereinen yksityinen Museo Thyssen-Bornemisza sekä nykytaiteen museo Centro
de Arte Reina Sofia. Niiden läheisyydessä on myös ilmainen Museo Naval eli
merimuseo, jossa kysytään henkilötiedot. Kaikissa museoissa tutkitaan reput
läpivalaisulla ja vartijoita on liki jokaisessa huoneessa.
Kauempana keskustasta metromatkan päässä ovat myös sekä
kaupungin museo Museo Municipal että jalkapallosta kiinnostuneiden kohde
Estadio Santiago Bernabeu, jonne tutustuminen maksoi noin 16 euroa kesällä
2012. Parhaiten stadionille pääsee jäämällä pois samannimisellä metroasemalla
Toledo
Entinen keskiaikainen pääkaupunki sijaitsee noin 80
kilometriä Madridista lounaaseen. Luotijuna Atochan asemalta vie perille noin
puolessa tunnissa parhaimmillaan 250 km:n tuntinopeudella. Lippu suuntaansa
maksaa noin kymmenen euroa, ja se on hyvä ostaa etukäteen, mieluiten edellisenä
päivänä, jolloin saa lipun haluamaansa junaan.
Toledon asemalta pääsee noin viiden kilometrin päässä olevaan
keskustaan Alcazarin linnoituksen liepeille turistibussilla parin euron hintaan
tai taksilla noin viidellä eurolla. Kävellen nousu kaupunkiin on helteessä
varsin uuvuttavaa, joten päivämatkailijan kannattaa säästää voimansa Unescon
maailmanperintökohteeksi nousseen lumoavan kaupungin kapeille kujille ja
nauttia poikkeuksellisesta ilmapiiristä.
Toledo oli alkujaan roomalainen linnake, ja se saavutti
loistonsa kristittyjen uudelleenvalloituksen jälkeen 1100-luvulla, jolloin
siitä tuli Kastilian pääkaupunki. Hovin siirto Madridiin vuonna 1561 aiheutti
taloudellisen rappion entisessä pääkaupungissa mutta toisaalta pysähtyneisyys
on säilyttänyt kaupungin lumoavan luonteen nykypolville asti.
Parhaita vierailukohteita Toledossa ovat tietysti kapeiden
katujen varsilla olevat ravintolat sekä Casa-Museo de El Greco eli taiteilijan
kotipaikan läheinen museo, kaupungin katedraali sekä korkeimmalla kukkulalla
oleva linnoitus Alcazar. Kaupunki on ehdottomasti ainakin puolen päivän
vierailun arvoinen
Madrid –
muutakin kuin turistikohde
Ylipäänsä Madridissa on rehellisen tuntuista väkeä, kaupoissa
ja ravintoloissa saa kuitin eikä veroja näkyvästi kierretä. Talouskriisi on
toki tuonut katusoittajia ja kerjäläisiä esille, mutta ei kuitenkaan erityisen selvästi.
Espanja löysi Amerikan vuonna 1492, kun kuningas Ferdinandin
ja kuningatar Isabellan merille lähettämä Kristoffer Kolumbus rantautui San
Salvadorin saarelle. Nyky-Espanja ja erityisesti Madrid on turistien löytämä
kohde, jossa on jokaiselle löydettävää!
Lahden
Suomalainen Klubi teki matkan Madridiin heinäkuussa 2012.
Päälähteet:
Petäistö, Helena, Aamiainen Cocon kanssa Madridissa,
Barcelonassa ja Lissabonissa. Tammi, Helsinki 2003.
Rice, Christopher, Top 10 Madrid. WSOY, Helsinki 2009.
Schlecht, Neil, Madrid
matkaopas, Berlitz. Tammi, Helsinki 2007.
Espanjan valtion matkailutoimiston verkkosivut.
Wikipedia.
2 kommenttia:
Tämä (2012 Madrid) on jo kuudes matkakertomus Klubin sivuilla.
Edelliset: 2008 Ateena, 2009 Israel, 2009 Istanbul, 2010 Lissabon, 2011 Berliini.
Hieno perinne!
Hyvä raportti!
Lähetä kommentti