Suomelle tärkein
kaupunki ulkomailla on Berliini, Tukholman ja Pietarin lisäksi, todetaan usein
historian oppikirjoissa. Historiasta kiinnostuneelle kaupunki on uutuudestaan
huolimatta leikkaus Euroopan ja Saksan historiaan ja sitä kautta nykypäivään.
Sanonta, että ilman Saksaa ei ole Eurooppaa, pitänee paikkansa monessa
mielessä. Saksa on yksi Euroopan henkisistä ja taloudellisista johtajista,
maailman suurin vientimaa sekä euron takuumaa.
Matkailijalle Berliini
on helppo kohde, sillä Saksa on samantyyppinen kuin Suomi. Ihmiset ovat
avuliaita ja rehellisiä, kerjäläisiä ja taskuvarkaita on vähän Suomeenkin
verrattuna. Turisti saattaa karttaa kadunkulmassa lukiessaan saada helposti
ystävällisiä tiedusteluja avun tarpeesta.
Berliini on
maastoltaan melko tasainen, joten helposti löytyviä pyörävuokraamoja on kätevä
käyttää. Polkupyörän vuokraus maksaa noin kymmenen euroa päivältä, mutta
lyhyempikin vuokraus on mahdollista. Kaupunkiin on rakennettu monia uusia
pyöräteitä, joita paikalliset käyttävät sujuvasti - pääasiassa ilman kypärää.
Liikkuminen
Yleisin Berliinin
lentokenttä Suomesta tultaessa on Tegelin kenttä kaupungin luoteiskulmassa,
kohtuullisen matkan päässä keskustasta. Helpoin tapa päästä ydinkeskustaan on
bussi numero 109, joka lähtee aivan lentokentän pääoven vierestä noin kymmenen
minuutin välein. Kertalippu maksoi kesällä 2011 reilut 2 euroa. Lippu on vaivattomin
ostaa automaatista.
Jo lentokentältä voi
ostaa myös Berliini-kortin, esimerkiksi kolmeksi päiväksi. Kortin saa ostettua
myös matkailuneuvonnoista. Lippu sisältää julkisten kulkuvälineiden lisäksi
pääsylipun museosaarelle kaupungin keskustassa sekä noin kolmasosan tai
neljäsosan alennuksia moniin muihin museoihin. Kesällä 2011 kolmen päivän
Berliini-kortti, johon kuului myös läheinen Potsdamin kaupunki, maksoi 36
euroa.
Bussipysäkeillä ja
metroissa on merkitty selvästi digitaalinäytöissä seuraavat saapuvat yhteydet. Bussipysäkkien
merkki on H, metrojen U ja maanpäällisten kaupunkirautatiepysäkkien S.
Kertalippu maksaa noin kaksi euroa, riippuen matkasta eli vyöhykkeistä, joita
on kolme. Lipun voi ostaa nykytyyliin myös automaatista, ja lippu pitää itse
leimata, jolloin alkaa noin parin tunnin vaihto-oikeus.
Päivälippu kaikkiin julkisiin
kulkuneuvoihin maksaa hieman yli kuusi euroa, ja se on erittäin kätevä ja halpa
tapa liikkua, sillä etäisyydet Berliinin kaltaisessa suurkaupungissa pakottavat
julkisten kulkuneuvojen suosimiseen. Metroasemilla ei tarkastuksia näyttänyt
olevan kovinkaan usein, mutta liputta kulkeva saa varautua 40 euron
rangaistusmaksuun.
Ruoka
Paikallinen ruoka on
hyvin suomalaistyyppistä, monella tapaa. Pikaruokaakin saa suomalaiseen tyyliin
ihan pikaruokaloista, mm. McDonaldsilta ja Burger Kingistä, mutta paikallista
tyyliä edustavat omat nakkikioskit, joista saatava paikallinen makkara on
suositeltava makuelämys - ainakin kerran.
Tyypillisin
“lihapiirakka” lienee halkaistu vehnäsämpylä yhdellä wurstilla, hintaa noin
pari euroa. Wurst on sopiva välipala kiireiselle matkaajalle, ja sen voi syödä
vaikka kävellessä tai pysäkillä.
Terassit ovat
kesäkaupungissa yleisiä ja niitä suomalainen matkailijakin helposti suosii.
Mahansa syö täyteen helposti noin 15 eurolla, johon kuuluu yksi juoma.
Hintataso ei siten ole kovin paljon kotimaata halvempi. Tapakulttuuriin ei
välttämättä kuulu juomarahojen antaminen eikä sisään heitto ole ollenkaan
aggressiivista.
Ruokakaupoissa, joita
vaikuttaa olevan todella harvoin - pikkukioskeista puhumattakaan - on
saatavilla paikallista ruokaa, ja hintataso on kohtuullinen. Esimerkiksi
Ostbahnhofin alakerrassa on yksi suuri Lidl ja Wilmersdorferstrassen
kävelykadulla Nettomarket-ruokakauppa.
Joitakin nähtävyyksiä
Brandenburger Tor eli
Brandenburgin portti lienee kaupungin tunnetuin maamerkki, joka nähdään myös
kaupungin yhdistymisen tunnuksena. Merkki edustaa uusklassismia ja sijaitsee
kaupungin historiallisessa keskustassa Pariser Platzilla. Portin rakennutti
Preussin kuningas Fredrik Wilhelm 1700-luvun lopulla. Viime sodan jälkeen portti
toimi kaupungin itä- ja länsiosan rajanylityspaikkana muurin rakentamiseen
asti.
Brandenburgin portilta
alkaa Mitte-kaupunginosan ja samalla kaupungin pääkatu Unter Den Linden, joka
on sen arvoinen, että se kannattaa kävellä rauhassa läpi.
Holokaustin
muistomerkki on aivan Brandenburgin portin vieressä. Muistomerkki koostuu 2711
erikokoisesta kivipaadesta, jotka on aseteltu suoraviivaisen labyrintin muotoon
lähes kahden hehtaarin aaltoilevalle alueelle. Merkki valmistui 2005 ja on
ollut kiivaan väittelyn kohteena. Missään ei sanota, minkä asian vuoksi se on
rakennettu, joten vierailija voi itse pohtia asiaa. Kohde lienee monelle
kävijälle erikoisin muistomerkki, jossa on koskaan vieraillut.
Valtiopäivätalo aivan
ydinkeskustassa on periaatteessa vierailijoille avoin, joskin kesällä 2011
sinne piti varata vierailulupa netin kautta kolme päivää etukäteen. Syynä oli
pelko terrorismista. Valtiopäivätalon kupolin alta näkyy kaupunkiin - ja
Saksaan. Talon seinässä lukeekin symbolisesti Saksan kansalle eli Dem Deutschen
Volke. Rakennus valmistui 1894 ja tuhoutui palossa 1933. Nykyisin talo on
kunnostettu vanhaan loistoonsa, ja se on kaupungin näyttävimpiä rakennuksia.
Kylmän sodan
historiasta kertova tärkein museo lienee yksityinen Checkpoint Charlie, jonne pääsylippu
on melko kallis, noin kymmenen euroa. Museon nimi tulee länsivaltojen antamasta
nimestä tärkeimmälle idän ja lännen väliselle USA:n valvomalle
rajanylityspaikalle. Kadulla onkin kopio entisestä vartijankopista eli
rajanylityspaikasta sekä rajanylityskyltti, jossa on kuuluisat sanat: “You are
now leaving the American sector.”
Berliinin muurista on
jäljellä enää noin 1,3 kilometrin mittainen ns. East Side Gallery. Se
säästettiin vapauden muistomerkiksi Berliinin muurin murtumisen jälkeen.
Taiteilijat eri puolilta maailmaa maalasivat muurin itäpuolelle yli sata
taideteosta kuvittamaan muuria. Vuonna 1990 avattu galleria on maailman suurin
ulkoilmagalleria.
Keisari Wilhelmin
muistokirkko on aivan ydinkeskustassa. Sisäänpääsy oli ilmainen, vaikka muuten
kirkkoihin vaikutti olevan pääsymaksu. Lähistöllä oleva Potsdamer Platzin aukio
korkeine torneineen edustaa modernia Berliiniä arkkitehtuuriltaan.
Alexanderplatz on
entisen Itä-Berliinin keskusta ja käymisen arvoinen kohde, vaikka ei
ostoskeskuksista välittäisikään. Jo itse elämän menon seuraaminen aukiolla on
yksi lomanviettotapa. Lisäksi nousu Euroopan neljänneksi korkeimpaan
näkötorniin noin 200 metrin korkeudelle on elämys, joka tosin maksaa noin
kymmenen euro. Elämys on torniin rakennettu Koneen hissi, joka vie matkailijan
huipulle noin 40 sekunnissa. Torniin päästäkseen saa varautua pitkiin jonoihin.
Alun perin 365 metriä korkea torni on DDR:n symboli ja sen hallituksen
rakennuttama sosialismin voiton symboli, kuten koko aukiota ympäröivä alue, mm.
Karl-Marx-Allée eli Itä-Berliinin entinen pääkatu.
Kaupungin tärkeimmät
museot ovat ns. museosaarella aivan valtiopäivätalon edustalla. Pergamon-museo
antiikin aarteineen ja Neues Museum edustavat museoihmiselle parasta Berliiniä.
Samalla alueella on myös Altes Museum ja Berliner Dom eli tuomiokirkko, josta
on myös upea näköala kaupunkiin. Koko saareen tutustumiseen on syytä varata
kokonainen päivä, niin mittavasti kulttuuria on tarjolla.
Potsdam
Barokkityylinen
Potsdam on Berliinin lähistöllä, reilun puolen tunnin junamatkan päässä
lounaassa oleva Berliiniäkin vanhempi pikkukaupunki, jossa on noin 300 000
asukasta. Potsdam lienee tunnetuin toisen maailmansodan jälkeisestä kesän 1945
ns. Potsdamin konferenssista, jossa sodan voittajat, Neuvostoliiton Josef
Stalin, USA:n Harry Truman ja Ison-Britannian Winston Churchill ja Clement
Attlee jakoivat Saksan ja päättivät sodan jälkeisestä politiikasta. Kokous
pidettiin Cecilienhofissa kaupungin huvila-alueella, jonne pääsee
paikallisbussilla.
Pääsylippu Cecilienhofiin
maksaa kohtuullisesti noin kuusi euro Berliini-kortilla. Opastus toimii
tyylikkäästi jokaiselle annettavilla kuulokkeilla ja koneella (audiophone),
joiden kautta voi kuunnella opastuksen omaan tahtiinsa. Kone sisältyy lipun
hintaan.
Kaupungissa on myös
kokonainen puistoalue täynnä linnoja, lähempänä ydinkeskustaa.
Suosituin linna lienee
keisari Fredrik Suuren itselleen rakennuttama linna Sanssouci 1700-luvulta.
Lippu linnaan maksaa 12 euroa, mikä on melko kallis, ottaen huomioon, ettei
Berliini-korttikaan tuo linnaan alennusta. Silti linna ja erityisesti sen
puisto on käymisen arvoinen.
Potsdamin
kävelykaduilla saa satunnainen turistikin nauttia hetken levollisesta ja
rauhaisasta ilmapiiristä. Kahviloissa ja ruokapaikoissa riittää valinnanvaraa,
eikä turistirihkaman myyminen ole millään tavoin päälle käyvää. Potsdamin
keskusta on idyllinen ja siisti, rakennuskanta matalaa ja alue rehevää.
Historiaa ja
nykypäivää
Satunnaiselle ja
minimibudjetilla liikkuvalle matkailijalle Berliini on loistava kohde, johon
tosin ehtii kolmessa, neljässä päivässä tutustua vain pintapuolisesti. Silti
kotiin tullessaan voi kokea iloa ja riemua onnistuneesta matkasta, minkä
voimalla jaksaa arkea eteenpäin.
Kaikkiaan Berliini
lähiympäristöineen tarjoaa matkailijalle unohtumattoman elämyksen kulttuuria ja
historiaa, kohtuulliseen hintaan, turvallisesti ja helposti. Vaikka Berliini on
nykyisin helpon matkailun aikana lähialuettamme, kaupunki on tutustumisen
arvoinen ja monikulttuurisuudessaan kiehtova.
Lahden Suomalainen Klubi teki matkan Berliiniin ja
Potsdamiin heinäkuussa 2011.
Kuva (04.07.2011): "Berliinin kuuluisin maamerkki Brandenburger Tor."
Päälähteet:
Kirjallisuus:
Lee, Brigitte:
Berliini, matkaopas. Berlitz. Tammi 2008.
Berliini. Kartta +
opas. Otava 2006.
Scheunemann, Jürgen:
Berliini, kymmenen kärjessä. WSOY 2003.
Internet (kesäkuu
2011):
www.pienimatkaopas.com/berliini
1 kommentti:
Jälleen hieno matkakertomus. Kiitos Ossi!
Lähetä kommentti